Äckliga metallen

oktober 20, 2012

Metallen är ju också nånting som måste underhållas heeela tiden. Om vi inte tränar den på ett tag (eh några månader så där) så verkar hon förtränga att hon börjat acceptera den och den är väldigt äcklig igen. Tränade lite hemma inomhus med den.

  • Att bara ta den från min hand går bra. Oftast håller hon ett hyfsat grepp om den. Den glider inte omkring i munnen på henne i alla fall 😉
  • Plocka upp den från marken är bland det omständligaste som finns. I stället för att bara plocka upp den ”framifrån” som känns mest naturligt och som hon gör med träapporten så måste hon vrida sig runt den och ta den från ”bortre sidan”, vilket gör att hon får ett sämre grepp om den och det tar längre tid. (För oftast tar det ju en stund att komma fram till att man inte kan ta den ”framifrån”.
  • I slutet av dagens pass fick jag dock till några bra upplock. Keya framför mig och höll först apporten ca 15cm ovanför marken. Sedan sänkte jag till 5cm och slutligen la jag ner den. Då plockade hon den direkt. 🙂

Ett svar to “Äckliga metallen”

  1. Vad händer om du kör shaping med henne på den? Kanske vore ett alternativ? Hundarna har ju en tendens att tycka såå mycket bättre om att göra sån’t som de kommit på själva!

Lämna en kommentar